Hortoványi, Lilla (2010) Vállalkozó vezetés. Magyarországon működő kis- és középvállalkozásokban = Entrepreneurial Management in Hungarian SMEs. Doktori (PhD) értekezés, Budapesti Corvinus Egyetem, Gazdálkodástani Doktori Iskola.
Teljes szöveg
|
PDF :
2MB | |
|
PDF : (draft in english)
492kB | |
|
PDF : (az értekezés tézisei magyar nyelven)
492kB | |
|
PDF : (dissertation in English)
2MB |
Kivonat, rövid leírás
A vállalkozók a társadalom nélkülözhetetlen tagjai, de nem csupán azért, mert léteznek, hanem mert értéket tudnak teremteni mind a vállalkozás, mind a társadalom számára (Low és MacMillan, 1988: 142). A vállalkozói tevékenység az értékteremtésen keresztül segíti a vállalat versenyképességének megőrzését, és ezért „kritikus a gazdaság hosszútávú életképességéhez” (Stevenson, 1983: 3). A vállalkozó vezetők szerepe gazdasági válság idején különösen felértékelődik, amint arra a disszertáció későbbi részeiben rámutatok, ők képesek az erőforrás hiányos környezet hátrányait (gazdasági) előnnyé konvertálni. A széleskörű és kiterjedt kutatások ellenére, amint Aldrich és Martinez megállapították (2001: 41), a mai napig nincs egyértelmű válasz arra, hogy ténylegesen mi különbözteti meg a vállalkozó vezetők lehetőségvezérelt, kitartó magatartását a nem vállalkozó típusú menedzserek által követett magatartásától. A kérdés megválaszolása, a vállalkozó vezetők tevékenységének megértése a társadalom számára is döntő jelentőségű, ezért az elméletalkotás a jelenkor kutatói számára egy rendkívül aktuális kihívás. A vállalatok által követett stratégiákra, mint múltbeli magatartásmintákban megfigyelhető szabályszerűségekre tekintünk. Annak ellenére, hogy ezek a magatartásminták igen változatosak, mégis a cselekvések konzisztens láncolata alapján, megfelelően alkalmazott taxonómia képzéssel, néhány jól beazonosítható alapstratégiába sorolhatók be (lásd bővebben Miles és Snow 1978, Antal-Mokos és Kovács 1998, Hortoványi és Szabó 2006a). Az empirikus vizsgálatokkal alátámasztott taxonómiák nemcsak feltárják az alapstratégiákat, de meg is magyarázzák a vezetési és szervezési folyamatok különbözőségeit (Ucbasaran és szerzőtársai, 2001). A vállalkozó vezetés is egy ilyen magatartás minta (látens stratégia), mely azonosítása és alaposabb megértése a disszertáció legfontosabb célja. A cél érdekében: • Kutatásom tágabb kontextusban helyezem és azonosítom annak gyökereit. Rendszerezem a vállalkozás kutatások szakirodalmát és elhelyezem az egyén-folyamat vizsgálatok metszetében kutatási kérdéseimet, miszerint a hazai kis- és középvállalatok vezetői milyen empirikus tapasztalattokkal szolgálnak a vállalkozó típusú vezetés jelenségének megértéséhez, illetve, mit tanulhatunk a vállalkozó típusú vezetők viselkedéséből, amit felhasználhatunk a professzionális menedzsmentben? • Szűkítem a vállalkozó vezetés jelenségét, és konkrét kutatatási módszertant rendelek annak vizsgálatához. A vállalkozó vezetést a vezetők vállalkozási hajlandósága és a Timmons modell (1994) módosított változata segítségével tesztelem. Módszertani újítást vezetek be multidimenziós skálázás alkalmazásával. • Válaszokat adok a kutatási kérdésekre, és követő kutatásokat jelölök ki. Igazolom a vállalkozó vezetésre vonatkozó feltételezéseim, mindemellett újszerű módon azonosítom és szétválasztom a vállalkozói hajlandóságot a „spekulációs hajlandóságtól” és a „termék vezérelt” magatartástól.
Tétel típusa: | Disszertáció (Doktori (PhD) értekezés) |
---|---|
Témavezető: | Balaton Károly |
Kulcsszavak: | vállalkozástan, vállalatvezetők, innovatív stratégiai magatartás |
Tárgy: | Pszichológia Vállalati vezetés és politika Innováció, tudásgazdaság |
Azonosító kód: | 459 |
Védés dátuma: | 10 június 2010 |
Elhelyezés dátuma: | 27 May 2010 22:25 |
Last Modified: | 28 Sep 2013 14:40 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap