Kulcsár, Noémi (2013) Fogyasztói értékdimenziók vizsgálata a falusi turizmusban = Analyzing the consumer value dimensions of rural tourism. Doktori (PhD) értekezés, Budapesti Corvinus Egyetem, Gazdálkodástani Doktori Iskola. DOI 10.14267/phd.2013052
Teljes szöveg
|
PDF : (disszertáció)
11MB | |
|
PDF : (dissertation in English)
11MB | |
|
PDF : (draft in English)
443kB | |
|
PDF : (az értekezés tézisei magyar nyelven)
175kB |
Kivonat, rövid leírás
Korunk új turisztikai trendjeit figyelembe véve egyre nagyobb fogyasztói és kutatói figyelem fordult a falusi turizmusra. A falusi turizmus versenyképességére és az értékalkotásra, amely friss kutatási területként azonosítható. A témához fűződő személyes elköteleződésen túl, a kutatás gyakorlati szüksége is ösztönözte munkámat: hazánkban a falusi turizmus versenyképessége és menedzsmentje a közelmúltban került a turisztikai szakma fókuszába, leginkább a vidékfejlesztési kérdések kapcsán. Magyarország kulturális és örökség értékeinek megőrzése és megismertetése végett a falusi turizmus létjogosultságát alapvetőnek vélem. Mindezen ösztönzők miatt a falusi turizmus kereslet oldali megközelítésére fókuszáltam, a hangsúlyt a „Mi jelent értéket a turistáknak a falusi turizmusban?” kérdésre helyezve. A gyakorlati szempontok által is vezérelt kutatásomban úgy véltem, a fogyasztói értékek feltárása hasznos tanulságokat hordozhat a kínálati oldal marketing és menedzsment döntései során. Ezért kutatásomat a fogyasztói értékek falusi turizmusban megjelenő dimenzióinak vizsgálatára fókuszáltam. A kutatási kérdéskör vizsgálatához háromfázisú kvalitatív és kvantitatív elemeket tartalmazó vizsgálatot végeztem. Először a téma releváns indikátorait tártam fel szakirodalom-kutatással és szemi-kvalitatív kritikus eset technikára építő kismintás (N=30) fogyasztói megkérdezésekkel, majd az így kialakított indikátorlista hazai relevanciáját szakértői megkérdezések segítségével ellenőriztem, végül ezeket nagy mintás kérdőíves felmérés (N=352) keretében teszteltem. A kutatás eredményeként a falusi turizmus fogyasztói értékfaktorainak és értékdimenzióinak hiánypótló feltárására és rangsorolására került sor, hozzájárulva ezzel a tudományos és gyakorlati életben történő felhasználásához, termékfejlesztési stratégiák kialakításához. Végeredményben a hazai falusi turizmusban fellelhető fogyasztói érték olyan elméleti értelmezési kerete került kialakításra, amely reményeim szerint hasznos lehet a falusi turizmus menedzsmentjének és marketingjének jobb kialakításában, az élménykínálat megvalósításában és ezáltal a közös értékek, illetve a versenyképesség siker- és kudarctényezőinek azonosításában.
Tétel típusa: | Disszertáció (Doktori (PhD) értekezés) |
---|---|
Témavezető: | Demeter Krisztina, Nemes Andrea |
Tárgy: | Kereskedelem, Turizmus, Vendéglátás Marketing |
Azonosító kód: | 726 |
Védés dátuma: | 4 november 2013 |
DOI: | 10.14267/phd.2013052 |
Elhelyezés dátuma: | 29 Oct 2013 13:57 |
Last Modified: | 30 Sep 2014 13:56 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap