Egyházy, Zoltán (2008) Magyarország közlekedési kapcsolatai az európai térségfejlesztésben és a regionális együttműködésben = The Traffic Relations in Hungary within the European Regional Development and Regional Cooperation. Doktori (PhD) értekezés, Budapesti Corvinus Egyetem, Nemzetközi Kapcsolatok Doktori Iskola.
Teljes szöveg
|
PDF :
1MB | |
|
PDF : (draft in English)
248kB | |
|
PDF : (az értekezés tézisei magyar nyelven)
382kB |
Kivonat, rövid leírás
A XXI. század elején Magyarországnak az Európai Unió területi kiterjedésével, és a Schengeni egyezmény életbe lépésével egészen új helyzethez kell alkalmazkodnia. Magyarország NATO-ba való felvételével, majd a 2004. május 1-i európai uniós tagsággal Magyarország politikai integrációja az atlanti térséghez sikeresen megtörtént. A kereskedelmi kapcsolatok a nyugati országokkal már jóval korábban kialakultak és a kedvező kapcsolatok eredményeképpen Magyarország jelentős előnyre tett szert a kelet-közép-európai országokhoz képest. Mára azonban a gazdaságfejlesztési lehetőségek területén Magyarországnak az erőteljesen fejlődő, gyorsan integrálódó szomszédos országokkal folyó versenyben koncepcionális stratégia-alkotással, meglévő erősségeire támaszkodva, a lehetőségeket kihasználva kell a rendelkezésre álló forrásokat a gazdaság intenzív fejlesztése érdekében felhasználnia. Nyitott, aktív és intenzív kereskedelempolitikára alapozott eredményes gazdaságfejlesztés nem képzelhető el jól működő, hatékony közlekedési rendszer nélkül. Egyházy Zoltán értekezésében rávilágít a közlekedés több szakterületet, tudományágat felölelő multidiszciplináris tulajdonságára, és felhívja a figyelmet arra, hogy a közlekedésfejlesztés csak komplex, átfogó megközelítésben, a történelmileg kialakult, a jelenleg rendelkezésre álló hálózatok kialakulási folyamatát meghatározó történelmi sajátosságok figyelembe vételével értelmezhető. A közlekedési hálózatok szerkezeti, funkcionális hiányosságaiból eredő problémák a gazdaság teljesítőképességét nagymértékben rontják, míg a jól szervezett, teljesítőképes közlekedési hálózatok nemcsak elősegíthetik a gazdaság és a kereskedelem bővülését, hanem maguk válhatnak a gazdaság egyik húzó ágazatává, tőkevonzó képességük, és az európai kereskedelmi, szállítási folyamatok kedvező befolyásolása miatt. (...)
Tétel típusa: | Disszertáció (Doktori (PhD) értekezés) |
---|---|
Témavezető: | Kengyel Ákos |
Kulcsszavak: | közlekedésfejlesztés, közlekedéspolitika, regionalizmus, térségfejlesztés |
Tárgy: | Közlekedés, távközlés Gazdasági fejlődés Nemzetközi kapcsolatok |
Azonosító kód: | 298 |
Védés dátuma: | 22 május 2008 |
Elhelyezés dátuma: | 13 May 2008 |
Last Modified: | 28 Sep 2013 14:38 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap