Neulinger , Ágnes (2007) Társas környezet és sportfogyasztás. A folyamatos megrősítést igénylő tanult fogyasztás. PhD thesis, Budapesti Corvinus Egyetem, Gazdálkodástani Doktori Iskola.
|
PDF :
1MB |
Abstract
A disszertációban bemutatásra kerül a magyar lakosság sporthoz való viszonya. Az eredményekből kiderül, hogy a magyarok 69%-a sohasem sportol, illetve 69%-uk soha nem látogat el sportmérkőzésre. Mind a résztvevői, mind a nézői sportrészvétel alacsony, azaz jelenleg hazánkban a sportfogyasztás csak egy szűk csoportra jellemző. A sportolás rövid és hosszú távú kedvező hatásai jól ismertek. Az egyéni személyes előnyök mellett a sportolás támogatása révén a társadalom egészségi állapotának költséghatékony megőrzése is biztosítható. Egy egészségesebb társadalomban kisebb egészségügyi/ társadalombiztosítás kiadásra van szükség, nő a termelékenység és a GDP, mindemellett csökken a munkahelyi hiányzás mértéke. A sport fogalmán belül megkülönböztethető egymástól a szabadidősport és a professzionális sport területe. A dolgozat az előbbire, azaz az egyén számára rendelkezésre álló szabadidőben végzett sporttevékenységre koncentrál. A disszertáció célja, hogy bemutassa a szabadidősport fogyasztás jellemzőit, különös tekintettel az egyént körülvevő szűk társas környezet hatására. Annak megértése, hogy miért sportolnak az emberek, illetve hogyan ösztönözhető a sportolásban való részvétel, kiemelten fontos mind a magánszféra, mind az állam számára. Előbbi esetében az üzleti érdek, utóbbiéban a társadalom egészséges működésének biztosítása indokolja ezt. Fontos kérdés, hogy a sport, mint termék lényegesen különbözik-e más termékektől, vannak-e egyéni, sajátos vonásai. Bemutatva a sport jellegzetességeit kijelenthető, hogy igen, a területnek vannak olyan sajátosságai (alapismérveiben, tartalmában, bemutatásában), amelyek mint terméket egyedivé teszik. Ez a szféra így olyan kezelést igényel, amely eltér a „mainstream” üzleti marketing megközelítésétől Aktívnak lenni több energiát és erőfeszítést követel meg – folyamatosan. Ezzel szemben a modern társadalom tagjai az azonnali, a jelenben élvezhető örömöket keresik, anélkül, hogy hosszabb távra terveznének. Meg kell érteni, hogy melyek azok a tényezők, amelyek átsegíthetik a ma emberét ezeken a nehézségeken. Úgy tűnik, hogy azonnali élményt, pozitív visszajelzést kell biztosítania a sportnak is. Ezt biztosíthatja a környezet, kiemelten az emberi tényezők. A sportmarketing alkalmazott tudomány, így a kutatások eredményeinek a gyakorlat számára is hasznosnak és jelentőségteljesnek kell lenniük. Az elvégzett kutatás célul tűzte ki, hogy olyan ismeretekre tegyen szert, amelyek segítségével megérthető a sportolást befolyásoló legfőbb tényezők hatása, így az egyén szűk környezetének (család, barátok, iskola) jelentősége.
Item Type: | Thesis (PhD thesis) |
---|---|
Supervisor: | Hofmeister Tóth Ágnes |
Uncontrolled Keywords: | fogyasztói viselkedés, szabadidősport |
Subjects: | Marketing Culture, sport |
ID Code: | 264 |
Date: | December 2007 |
Deposited On: | 26 Nov 2007 |
Last Modified: | 28 Sep 2013 14:38 |
Repository Staff Only: item control page