Wittinger, Maria Magdolna (2024) Opportunities to support procurement decisions and balance processes - a novel diagnostic tool [védés előtt]. Doktori (PhD) értekezés, Budapesti Corvinus Egyetem, Gazdálkodástani Doktori Iskola.
Teljes szöveg
PDF : (dissertation)
5MB | |
PDF : (draft in English)
434kB | |
PDF : (az értekezés tézisei magyar nyelven)
468kB |
Kivonat, rövid leírás
A beszerzés egyidőben az ellátási lánc értékes része, illetve "az értéklánc első lépése" (Cankaya & Sezen, 2019, 100. o.). Ez a pozicionálás igazolja e kutatási terület jelentőségét, valamint a hozzá és a különböző témaköreihez kapcsolódó tanulmányok és kutatások számosságát. A kutatási terület megalapozása után, a szakirodalom felé fordultam, és átfogó beszerzési modelleket kerestem, amelyek segítik a beszerzési műveleteket és a beszerzési menedzserek döntéseit. A beszerzési modellekkel kapcsolatos szakirodalmi áttekintés során összegyűjtött és elemzett cikkek azonban, bár szemléletesek, nem feltétlenül fedik le a dolgozatban tárgyalt, kidolgozott 4F4D (Four Forces and Four Drivers) modellbe foglalt tényezők teljes spektrumát. Más szóval, az elemzett modellekből vagy koncepciókból hiányoznak egyes tényezők, amelyeket a valós beszerzési folyamatok minden elemét és részét figyelembe vevő holisztikus szemlélet érdekében reprezentálni kellene. Ugyanakkor ezt az elemzést kizárólag a beszerzési tevékenységek szintjén kell elvégezni (nem az ellátási lánc szintjén), hogy a működési területeket (a funkcionális egységeket, mint a beszerzés, raktározás, logisztika stb.) meg lehessen különböztetni egymástól (Cousins, 2002), miközben továbbra is figyelembe vesszük a beszerzési környezet komplexitását. Egy a kizárólag beszerzési célíş diagnosztikai eszköz birtokában, illetve alkalmazásával a feltárt gyengeségeket és hiányosságokat a beszerzési folyamatok kontingencia-tényezőihez lehetne kapcsolni, ami potenciálisan elősegíti a megoldásokat. Tekintettel azonban arra, hogy nem áll rendelkezésre könnyen alkalmazható modell, amely segítené a vezetőket a beszerzési döntésekben (amint azt a szakirodalmi áttekintés és az esettanulmányok is megerősítik), ez egy hiányt (és szükséget) jelent a beszerzésmenedzsmentben. Ezért válaszul erre a hiányosságra és napjaink kihívásaira (azaz a digitalizáció és az együttműködési sémák terén zajló paradigmaváltásra), a tanulmány fő célja egy olyan eszköz kifejlesztése és validálása volt, amely lehetővé teszi a beszerzés megjelenítését annak komplex környezetében. valamint a beszerzési folyamatok megértését ezek kontingencia-tényezői mentén. Következésképpen az értekezés és a modell tudományos eredményei a következők: 1) A 4F4D modell gyakorlati eszközként szolgálhat a gyakori beszerzési kihívások diagnosztizálásában és kezelésében. A modell alkalmazásával a beszerzési szervezetek azonosíthatják a fejlesztésre szoruló kulcsfontosságú területeket, mint például az IT-munkafolyamatok javítása és a jobb, kereszt-funkcionális integráció elősegítése. Alkalmazása észszerűbb működést, jobb beszállítói kapcsolatokat és csökkentett folyamati átfutási időket eredményezhet. Következésképpen a modell ajánlásainak megvalósítása agilisabb beszerzési folyamatot eredményezhet. 2) Ezenkívül a modell hatékony képzési eszközként is használható a beszerzési szakemberek esetében. Strukturált keretrendszer biztosításával segít megérteni a beszerzési dinamika bonyolultságát, és felvértezi őket a beszerzési folyamatokban való eligazodáshoz és optimalizáláshoz szükséges készségekkel. Ez a holisztikus megközelítés nemcsak az egyéni kompetenciákat fejleszti, hanem hozzájárul a beszerzési funkció szervezeten belüli átfogó stratégiai összehangolásához is. 3) Az értekezés ezen holisztikus modell tesztelése révén mélyreható betekintést nyújt a nagy multinacionális vállalatok tényleges beszerzési gyakorlatába is. A bemutatott példák segíthetik a vezetőket, a szakembereket és a tudósokat a következtetések levonásában és a valós alkalmazásokból való tanulásban. A modell alkalmazásával a beszerzési szervezetek közvetetten a társadalom javát is szolgálhatják a hatékonyabb és fenntarthatóbb beszerzési gyakorlatok előmozdításával. Ez pedig az erőforrások jobb elosztásához, a hulladék csökkentéséhez, és végső soron olyan termékekhez és szolgáltatásokhoz vezethet, amelyek jobban illeszkednek a társadalmi igényekhez és etikai normákhoz. 4) Végül ez az értekezés (és a kutatások szintézise) hangsúlyozza, hogy a beszerzési gyakorlatok folyamatos fejlesztése elengedhetetlen a működési hatékonyság és versenyképesség eléréséhez a mai ingatag üzleti környezetben. A modell arra ösztönzi a szervezeteket, hogy gondolják át beszerzési stratégiájukat és gyakorlataikat, elősegítve a folyamatos fejlesztés kultúráját. A 4F4D modellben felvázolt elvek átvételével a vállalatok nemcsak működési hatékonyságukat növelhetik, hanem tágabb társadalmi célok eléréséhez is hozzájárulhatnak, mint például a környezeti fenntarthatóság és a társadalmi felelősségvállalás. Az üzleti célok és a társadalmi elvárások közötti összhang kiemeli a modell relevanciáját a mai dinamikus beszerzési környezetben.
Tétel típusa: | Disszertáció (Doktori (PhD) értekezés) |
---|---|
Témavezető: | Demeter Krisztina |
Tárgy: | Döntéselmélet |
Azonosító kód: | 1397 |
Védés dátuma: | 2024 |
Elhelyezés dátuma: | 04 Sep 2024 13:32 |
Last Modified: | 04 Sep 2024 13:32 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap