Felsőoktatási portfolió kompetencia alapon történő tervezése = Design of Higher Education Portfolio

Borbásné Szabó, Ildikó (2014) Felsőoktatási portfolió kompetencia alapon történő tervezése = Design of Higher Education Portfolio. PhD thesis, Budapesti Corvinus Egyetem, Gazdálkodástani Doktori Iskola. DOI 10.14267/phd.2014005

[img]
Preview
PDF : (disszertáció)
4MB
[img]
Preview
PDF : (dissertation in English)
2MB
[img]
Preview
PDF : (az értekezés tézisei magyar nyelven)
755kB
[img]
Preview
PDF : (draft in English)
573kB

Abstract

Mind nemzetközi, mind hazai szinten olyan tendenciák érzékelhetők, amelyek a felsőoktatás munkaerő-piaci igényeknek megfelelő átstrukturálását igénylik. A kutatás során kifejlesztett rendszer egy olyan megoldási lehetőségre világított rá, amely a felsőoktatás átstrukturálását érintő, jelenleg is aktuális közigazgatási döntés-előkészítési folyamatot más megközelítésből tudná támogatni, azaz a munkaerőpiac keresleti és kínálati oldalának képzettségre vonatkozó egyezőségeinek, illetve különbözőségeinek a feltárásával. A kompetenciára épülő modellek, valamint a képesítési keretrendszerek átláthatóbbá, tervezhetőbbé teszik mind a szervezeti tevékenységeket, mind a képzési programokat, ezért a kompetencia megfelelő alapot szolgáltat a munkaerőpiac két oldalán megjelenő szakma-, illetve foglalkozási struktúra összehasonlítására. Mivel a szakirodalomban a fogalomnak nincs egyezményes definíciója, attól függően kerül használatba, hogy milyen tevékenység (szerepkörhöz kapcsolódó feladat elvégzése, vagy tanulás) elvégzése érdekében kerül aktiválásra. Ezért a kutatásban, a mögöttes tartalmát legjobban reprezentáló tudás-képesség-attitűd hármasként lett interpretálva, amely valamilyen feladat elvégzéséhez kapcsolódik. A rendszer ontológia alapú megközelítésben történő fejlesztését támasztja alá, az hogy az ontológia konzisztens alapot biztosít az összehasonlításra, valamint az egyes, ugyanerre a kutatási területre irányuló, továbbfejleszteni kívánt rendszerek is ebben a szemléletben készültek el. A kutatás során egy prototípus került kidolgozásra, amely a BCE Gazdaságinformatikus képzésének, valamint a hozzá kapcsolódó IT munkakörök közül a Szoftverfejlesztő munkakör kompetenciatartalmait kívánta összehasonlítani. A rendszer fejlesztése a kétfázisú inkrementális rendszerfejlesztési módszertan lépéseit követi, vagyis minden egyes szakaszban kifejlesztett részrendszer értékelésre került, amelyhez kapcsolódóan, az eredeti követelményeket az ott felmerült igényekkel kiegészítve került sor a második részrendszer előállítására. A kutatás legvégén a jelenleg is zajló döntés-előkészítési folyamatba való beilleszthetőségét vizsgáltam meg.

Item Type:Thesis (PhD thesis)
Supervisor:Gábor András
Subjects:Education
Information economy
Human resource management
Computer science
ID Code:741
Date:7 March 2014
DOI:10.14267/phd.2014005
Deposited On:17 Feb 2014 13:17
Last Modified:26 Mar 2014 19:59

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per month over past two year

View more statistics