Veroszta, Zsuzsanna (2010) Felsőoktatási értékek - hallgatói szemmel. A felsőoktatás küldetésére vonatkozó hallgatói értékstruktúrák feltárása = Higher education values – from the aspect of university students Reveal of university student value structures concerning the mission of higher education. Doktori (PhD) értekezés, Budapesti Corvinus Egyetem, Szociológia Doktori Iskola.
Teljes szöveg
|
PDF :
1MB | |
|
PDF : (draft in english)
206kB | |
|
PDF : (az értekezés tézisei magyar nyelven)
313kB |
Kivonat, rövid leírás
Vizsgálatunk középpontjában az értékek, ezen a tág és gazdag elméleti háttérrel rendelkező témán belül pedig a felsőoktatási értékek állnak. Az értékekre egy sajátos nézőpontból, a felsőoktatási hallgatók szemével tekintünk, azt vizsgálva, hogy tömegessé vált felsőoktatásunkban hogyan alakult át ezek strukturálódása és viszonylagos súlya. Az egyetem – nevezzük mára e fogalmat kitágítva felsőoktatásnak - az egyik legrégebbi s ezzel együtt az egyik leginkább érték-telített intézmény a világon. Működését, funkcióját s ennek következtében értékeit is az állandóság és változás folytonos történeti kombinációja alakítja. Az európai közeg egyetemi - felsőoktatási - értékeinek elméleti igényű feltárása mellett, sőt ezek mentén a dolgozat a hallgatói érték-tartalmakról, s azok struktúrájáról ad a modern felsőoktatási érték-elméletek fő kérdéseire reflektáló képet. A fő kutatási cél mindvégig azonos: releváns kép alkotása a felsőoktatási értékekről azáltal, hogy ezek gyökereit elméleti szálakkal fűzzük össze a hallgatók konkrét megnyilatkozásaival, elhelyezve a hallgatókat a felsőoktatás értékeivel és missziójával, jövőjével foglalkozó modern elméletek közegében. A dolgozat empirikus szakaszában az európai hallgatói szervezetek dokumentum-elemzésére és egy több mint hétezer fős hazai hallgatói kérdőíves kutatás adatainak statisztikai feldolgozására alapozva foglalkozunk a modern felsőoktatási elméletek érték-releváns kérdéseivel. Vizsgáljuk a bolognai folyamat praktikus érték-készletének felsőoktatási terítettségét, a társadalmi értékek hallgatói képviseletének alakulását, a tudományos kutatás szerepét a klasszikus akadémiai értékek közegében, illetve az elitképzéshez kapcsolódó hagyományos értékek átértelmeződését a tömegessé vált felsőoktatásban.
Tétel típusa: | Disszertáció (Doktori (PhD) értekezés) |
---|---|
Témavezető: | Hrubos Ildikó |
Kulcsszavak: | felsőoktatás, értékvizsgálat, értékelmélet |
Tárgy: | Szociológia Oktatás |
Azonosító kód: | 506 |
Védés dátuma: | 5 október 2010 |
Elhelyezés dátuma: | 27 Sep 2010 12:11 |
Last Modified: | 28 Sep 2013 14:40 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap