Balogh, Eszter (2007) Kooperáció és oppurtunizmus: a vállalatközi kapcsolatok megromlása és helyreállításának lehetőségei a hazai gazdaságban. Doktori (PhD) értekezés, Budapesti Corvinus Egyetem, Szociológia Doktori Iskola.
Teljes szöveg
|
PDF :
1MB |
Kivonat, rövid leírás
A dolgozat egy feltáró, interjús kutatás segítségével kísérletet tett arra, hogy feltérképezze a hazai kis-és középvállalatok kapcsolataiban előforduló konfliktusok kialakulásának és kezelésük stratégiáinak a feltételeit, ennek megfelelően azt vizsgálta, hogy milyen feltételek teljesülése szükséges ahhoz, hogy a vállalkozások közötti kapcsolatok stabilizálódjanak, mely esetekben várható, hogy megtörjenek vagy megromoljanak. A lehetséges kimeneteket befolyásolja a vállalkozások piaci pozíciója, a tranzakciós termék típusa, a piacméret és a vállalkozások jogrendszerről szerzett tapasztalatai. A kutatás egy elméleti koncepcióval élt, mely szerint a konfliktusok csakúgy, mint a kapcsolatok a gazdasági- társadalmi tényezőkbe beágyazottak, azok lefolyása és kimenetele jórészt megmagyarázható a cégek közötti eredeti viszony (függőségük mértéke, iránya, oka) jellemzőivel, és a bizalom kapcsolatban betöltött szerepével. A kutatási eredmények igazolták a konfliktusok és a kezelési stratégiák beágyazottságát és valószínűsítették, hogy a probléma megértésére a vizsgált magyarázó változók alkalmasak, ugyanakkor azokat még specifikálni szükséges. A változók kombinált alkalmazása lehetőséget biztosíthat arra, hogy egy következő kutatásban jobban megértsük a különböző nemzetgazdasági ágazatok közötti különbségeket, hogy egyesek miért tudnak hatékonyabban működni az adott gazdasági- társadalmi-, jogi keretek között, mint mások. Másrészt a kutatás rávilágított arra is, hogy Magyarországon a konfliktusok kezelése korántsem elég hatékony. Ennek legfontosabb oka, a jogintézmények működésének a korlátai, mely a gazdaságban – és különösen az összetettebb, áttekinthetetlenebb piacokon, vagy a kevésbé domináns piaci pozícióval rendelkező vállalkozások között- kevésbé formális, szerződéses, inkább személyes viszonyokra, jogon kívüli "fenyegetésre" épülő kapcsolatok kialakulásához vezetett, s így a konfliktuskezelésben erőteljesen mutatkozik meg a normaszegésből eredő nyereségszerzés és a pillanatnyi erőviszonyoktól függő konfliktuskezelési stratégiák.
Tétel típusa: | Disszertáció (Doktori (PhD) értekezés) |
---|---|
Témavezető: | Krémer András, Takács Károly |
Kulcsszavak: | bizalom, bizalomhiány, konfliktuskezelés, vállalatközi kapcsolatok |
Tárgy: | Szociológia Vállalati vezetés és politika |
Azonosító kód: | 260 |
Védés dátuma: | 2007 |
Elhelyezés dátuma: | 16 Nov 2007 |
Last Modified: | 28 Sep 2013 14:38 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap