Zsótér, Boglárka (2017) Alma a fájától… A fiatalok pénzügyi szocializációját befolyásoló intergenerációs hatások a családban = Apple from the tree… Intergenerational effects in young adults’ financial socialization in family. Doktori (PhD) értekezés, Budapesti Corvinus Egyetem, Gazdálkodástani Doktori Iskola. DOI 10.14267/phd.2017012
Teljes szöveg
|
PDF :
3MB | |
|
PDF : (dissertation in English)
3MB | |
|
PDF : (az értekezés tézisei magyar nyelven)
1MB | |
|
PDF : (draft in English)
1MB |
Kivonat, rövid leírás
A doktori kutatás tudományos eredményei a következők: 1. A családon belüli intergenerációs hatások létezése a fiatalok pénzügyi szocializációjára vonatkozóan empirikus igazolást nyert. A pénzügyi magatartás megtakarítás aldimenziójában, valamint az anyagiasság boldogság aldimenziójában nem nyert bizonyítást az IG hatás létezése. 2. A három vizsgált pénzügyi szocializációs aspektus (pénzügyi magatartás, pénzügyi attitűd, anyagiasság) közül a legerősebb szülői hatások a pénzügyi attitűdök esetében figyelhetők meg. Ezen belül is a hitelekkel szembeni attitűdök és az intézményi bizalom esetében. 3. A családi kommunikáció gyakorisága nincs hatással a szülői intergenerációs hatásra a fiatalok pénzügyi szocializációját illetően. 4. A megegyezésen alapuló szülői kommunikációs stílus az, amely a leginkább erősíti az intergenerációs hatást. A laissez-faire kommunikációs stílusú szülők esetében pedig a leggyengébb hatásokat figyelhetjük meg a többi almintához képest. 5. A szülői intergenerációs hatások eltérnek a családi nemi szerepek mentén. A legerősebb hatások az azonos neműek között (anya-lánya, apa-fia) tapasztalhatók, de kiemelkedő az apák hatása a fiúkra a hitelekkel szembeni attitűdök és az intézményi bizalom tekintetében. 6. Minél inkább érzi a fiatal felnőtt gyermek magát pénzügyileg önállónak, annál kevesebb olyan tényező van a pénzügyi szocializációját illetően, amelyben a szülői hatás kiemelkedően erős.
Tétel típusa: | Disszertáció (Doktori (PhD) értekezés) |
---|---|
Témavezető: | Bauer András |
Tárgy: | Pénzügy Marketing |
Azonosító kód: | 947 |
Védés dátuma: | 3 április 2017 |
DOI: | 10.14267/phd.2017012 |
Elhelyezés dátuma: | 21 Mar 2017 11:52 |
Last Modified: | 12 Apr 2017 00:02 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap