Veczán, Zoltán György (2022) Kelet-Európa és a kelet-európaiak az internetes mémek nyilvánosságában – Egyenlőtlenségek és az azokat potenciálisan fenntartó, valamint megjelenítő gyakorlatok feltárása Európa keleti felének és annak lakóival kapcsolatban az internetes mémek nyilvánosságában. Doktori (PhD) értekezés, Budapesti Corvinus Egyetem, Szociológia és Kommunikációtudomány Doktori Iskola. DOI https://doi.org/10.14267/phd.2022026
Teljes szöveg
|
PDF : (az értekezés)
3MB | |
|
PDF : (az értekezés tézisei magyar nyelven)
287kB | |
|
PDF : (draft in English)
303kB |
Hivatalos URL: https://doi.org/10.14267/phd.2022026
Kivonat, rövid leírás
Elméleti összefoglalás A disszertáció - összegzi és rendszerezi a mémek és internetes mémek szakirodalmát Richard Dawkins Az önző gén című alapművétől a Henry Jenkins-féle újmédia-modellektől napjainkig (elsősorban Limor Shifman és Ryan Milner munkásságára támaszkodva) - szintetizálja a Mihail Bahtyin-féle karnevál és a Jürgen Habermas-féle társadalmi nyilvánosság elméletét, megállapítva, hogy a refeudalizált nyilvánosság ellennyilvánossága – egyfajta virtuális karneválként – az internetes mémek nyilvánossága számos analógia (alacsony részvételi küszöb, decentralizáltság, elméleti egyenlő hozzáférés, a tekintély kigúnyolása, paródia, maszk fizikailag vagy virtuálisan) - a mémek nyilvánosságában is érvényesül az egyenlőtlenség, ráadásul elsősorban a sztereotipizáló humoron keresztül - szintetizálja a posztkolonialista klasszikus szakirodalom és az Európa keleti felére vonatkoztatott továbbgondolásainak lehetőségeit az internetes mémek nyilvánosságában a kelet-európaiakkal szemben tapasztalható sztereotípiák feldolgozása céljából - új fogalmak bevezetését javasolja ezen jelenségek leírására, úgy, mint a blackfacing mintájára az eastfacing, valamint a hipster sexism mintájára a hipster westernism. Az empíria összefoglalása A disszertáció során elvégzett kutatás a potenciális mémkészítő vagy mémmegosztó, maguk a mémalkotások, illetve a befogadói reakciók szintjén is elemezte a korpuszt, így a kutatás - 1255, a 9gag.com százmilliós látogatottságú mémportálon kulcsszavakkal keresett mémpéldány manuális, sokdimenziós kódolása - mintegy 800 ezer like és 47 ezer hozzászólás elemzése mellett - 136 kérdőív kitöltésével is kiegészült. Az eredmények összefoglalása A kutatás során bebizonyosodott, hogy - valóban rendkívül sok sztereotípia jelenik meg az internetes mémek nyilvánosságában, - e sztereotípiák számos vizuális reprezentációs elemmel bírnak (karakterek, öltözék, járművek, környezet, stb.) - valóban erőteljes a nyugati kódok (márkák, karakterek, mémműfajok, stb.) jelenléte - a készítők és befogadók még akkor is többé-kevésbé elfogadják, sőt fenntartják ezt a sztereotip képet, amennyiben maguk is tagjai a sztereotipikus ábrázolásnak kitett csoportnak. - ténylegesen felfedezhetőek olyan gyakorlatok, amelyek más – rassz-, nemi, szexuális orientáció vagy vallás alapján történő sztereotipizálás kapcsán ma már erőteljes ellenérzést váltanak ki a nyilvánosságban, előzményei azonban megtalálhatóak a blackface comedyben és az említett „hipszter szexizmusban”, így indokolt lehet az említett eastface comedy és hipster westernism kifejezések bevezetése ezekre a jelenségekre.
Tétel típusa: | Disszertáció (Doktori (PhD) értekezés) |
---|---|
Témavezető: | Bokor Tamás |
Tárgy: | Média és kommunikáció Kultúra. közművelődés, sport Szociológia |
Azonosító kód: | 1206 |
Védés dátuma: | 3 május 2022 |
DOI: | https://doi.org/10.14267/phd.2022026 |
Elhelyezés dátuma: | 14 Apr 2022 11:26 |
Last Modified: | 11 Jan 2023 10:35 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap