Az ökológiai gazdálkodás virtuális piacai

Bálint, András (2007) Az ökológiai gazdálkodás virtuális piacai. Doktori (PhD) értekezés, Budapesti Corvinus Egyetem, Gazdálkodástani Doktori Iskola - Agrár specializáció.

Teljes szöveg

[img]
Preview
PDF :
2MB

Kivonat, rövid leírás

Az ökológiai gazdálkodást sokan a mezőgazdaság jövőjének tekintjük. E termelési mód célja a természeti, gazdasági és társadalmi fenntarthatóság: az egészséges élelmiszer előállítása, a természet kíméletes és fenntartható használata, a mezőgazdaság diverzifikációja, végső soron pedig a gazdálkodók méltányos megélhetése. És ahogy a bioélelmiszerek termelői egyre több fogyasztót hódítanak meg, úgy az eredetileg néhol misztikus, de mindenképp igen szigorú termelési szabályrendszer is lassan a mindennapi termelési gyakorlat részévé válik. Az ökológiai gazdálkodók köré ökotudatos fogyasztói réteg csoportosul. Ahogy a fogyasztói szokásaink, úgy a vásárlási döntéseink is megváltoznak: erős hatást gyakorol rájuk az információ szabadabb áramlását lehetővé tévő Internet. A Világháló a gazdaságot és társadalmat is átformálja. A vásárlási döntéseinket egyre inkább globális elvek, érzelmek, félelmek határozzák meg. Az információ hozzáférhetőségével párhuzamosan a gazdasági folyamatok átláthatóbbá, a termékek és szolgáltatások összehasonlíthatóvá, az opportunista stratégiát követő szereplők kizárhatóvá válnak. Dolgozatomban e két jelenség, az ökológiai gondolkodás és az internet terjedésének közös vonásait, szimbiózisát vizsgálom. Tézisem szerint mindkét jelenség hat a másikra. Az ökotermelés és -fogyasztás magával vonja az élelmiszerek követhetőségének, illetve a gazdálkodásba való betekintésnek a lehetőségét, valamint a virtuális szerveződés igényét. Minél szétszórtabb egy piac, annál inkább szüksége van koordinációra, a piaci szereplőknek annál több virtuális tapasztalattal kell kiegészíteniük valós ismereteiket. Tézisem szerint az ökológiai gazdálkodók és a bioterméket fogyasztók gazdasági viselkedése az internet használatával módosul. E módosult viselkedés az ökotermékek virtuális piacain is megnyilvánul. Kutatásom tehát arra irányul, hogy megvilágítsam e módosult termelői és fogyasztói viselkedés mibenlétét és esetleges gazdasági hatásait, illetve feltárjam összefüggéseit. Feltevéseimet kísérlet révén próbálom igazolni: egy virtuális ökopiactér felépítéséből, üzemeltetéséből és megfigyeléséből vonok le következtetéseket. Az új kutatási eredmények felmutatásán túl célom az is, hogy átültethető példát szolgáltassak az általam választottal analóg gazdasági területek számára.

Tétel típusa:Disszertáció (Doktori (PhD) értekezés)
Témavezető:Ferenczi Tibor
Kulcsszavak:ökológia, internet-használat, fogyasztói rétegek
Tárgy:Környezet-gazdaságtan
Azonosító kód:8
Védés dátuma:14 június 2007
Elhelyezés dátuma:12 Jun 2007
Last Modified:28 Sep 2013 14:37

Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap

Letöltések

Letöltések száma az elmúlt két évben, havonkénti bontásban

View more statistics