Bálint, András (2007) Az ökológiai gazdálkodás virtuális piacai. Doktori (PhD) értekezés, Budapesti Corvinus Egyetem, Gazdálkodástani Doktori Iskola - Agrár specializáció.
Teljes szöveg
|
PDF :
2MB |
Kivonat, rövid leírás
Az ökológiai gazdálkodást sokan a mezőgazdaság jövőjének tekintjük. E termelési mód célja a természeti, gazdasági és társadalmi fenntarthatóság: az egészséges élelmiszer előállítása, a természet kíméletes és fenntartható használata, a mezőgazdaság diverzifikációja, végső soron pedig a gazdálkodók méltányos megélhetése. És ahogy a bioélelmiszerek termelői egyre több fogyasztót hódítanak meg, úgy az eredetileg néhol misztikus, de mindenképp igen szigorú termelési szabályrendszer is lassan a mindennapi termelési gyakorlat részévé válik. Az ökológiai gazdálkodók köré ökotudatos fogyasztói réteg csoportosul. Ahogy a fogyasztói szokásaink, úgy a vásárlási döntéseink is megváltoznak: erős hatást gyakorol rájuk az információ szabadabb áramlását lehetővé tévő Internet. A Világháló a gazdaságot és társadalmat is átformálja. A vásárlási döntéseinket egyre inkább globális elvek, érzelmek, félelmek határozzák meg. Az információ hozzáférhetőségével párhuzamosan a gazdasági folyamatok átláthatóbbá, a termékek és szolgáltatások összehasonlíthatóvá, az opportunista stratégiát követő szereplők kizárhatóvá válnak. Dolgozatomban e két jelenség, az ökológiai gondolkodás és az internet terjedésének közös vonásait, szimbiózisát vizsgálom. Tézisem szerint mindkét jelenség hat a másikra. Az ökotermelés és -fogyasztás magával vonja az élelmiszerek követhetőségének, illetve a gazdálkodásba való betekintésnek a lehetőségét, valamint a virtuális szerveződés igényét. Minél szétszórtabb egy piac, annál inkább szüksége van koordinációra, a piaci szereplőknek annál több virtuális tapasztalattal kell kiegészíteniük valós ismereteiket. Tézisem szerint az ökológiai gazdálkodók és a bioterméket fogyasztók gazdasági viselkedése az internet használatával módosul. E módosult viselkedés az ökotermékek virtuális piacain is megnyilvánul. Kutatásom tehát arra irányul, hogy megvilágítsam e módosult termelői és fogyasztói viselkedés mibenlétét és esetleges gazdasági hatásait, illetve feltárjam összefüggéseit. Feltevéseimet kísérlet révén próbálom igazolni: egy virtuális ökopiactér felépítéséből, üzemeltetéséből és megfigyeléséből vonok le következtetéseket. Az új kutatási eredmények felmutatásán túl célom az is, hogy átültethető példát szolgáltassak az általam választottal analóg gazdasági területek számára.
| Tétel típusa: | Disszertáció (Doktori (PhD) értekezés) |
|---|---|
| Témavezető: | Ferenczi Tibor |
| Kulcsszavak: | ökológia, internet-használat, fogyasztói rétegek |
| Tárgy: | Környezet-gazdaságtan |
| Azonosító kód: | 8 |
| Védés dátuma: | 14 június 2007 |
| Elhelyezés dátuma: | 12 Jun 2007 |
| Last Modified: | 28 Sep 2013 14:37 |
Csak a repozitórium munkatársainak: tétel módosító lap

Letöltési statisztika
Letöltési statisztika